
Van bol naar B Corp
Hoe we bol ondersteunden op weg naar B Corp certificering
Bol, één van de grootste online retailplatforms in Nederland en België, is zojuist een gecertificeerde B Corp geworden. Hierbij heeft ons team bol de afgelopen twee jaar met veel plezier ondersteund.
We zijn trots op de voortgang die bol heeft geboekt en de ambities van het bedrijf om steeds meer een force for good te worden. Bol heeft – op weg naar deze certificering – in haar statuten vastgelegd dat het zich ten doel stelt om een significante positieve impact op maatschappij en milieu te maken. En het belangrijkste: de B Corp-certificering is geen einddoel voor bol, maar een startpunt. Duurzaamheid is een reis op zich, waarbij B Corp-certificering natuurlijk een mooie mijlpaal is.
We hebben veel geleerd van de certificeringsreis van bol. En sharing is caring, dus we delen graag een paar van onze inzichten, uitdagingen én hoogtepunten met je.
De basis op orde: de impact van organisatie en toeleveringsketen verkleinen
Bol wil vooroplopen in het verduurzamen van de e-commerce sector. Daarbij brachten ze eerst de basis op orde. Ten eerste werd de impact van de organisatie verminderd door bol’s faciliteiten aan te sluiten op vrijwel volledig hernieuwbare energie, door science-based targets op te stellen en door het behalen van het Climate Neutral Certified label. Vervolgens richtte bol zich op de eigen toeleveringsketen: zo werd de impact verminderd door efficiënte verpakkingsmachines en gerecyclede vulmaterialen, door de operationele uitstoot van 52.000 verkooppartners te berekenen en compenseren, en door een intensieve samenwerking met fietskoerier Cycloon.

Van ‘do no harm’ naar ‘doing good’
Maar bol wilde verder gaan. Door het bol platform te laten uitgroeien tot een business for good.
In 2021 ging onze gezamenlijke B Corp reis van start. Te beginnen met het invullen van de B Impact Assessment. Hiervoor doken we diep in de bedrijfsvoering, voerden we interne interviews en analyseerden we data om zo meer dan 300 vragen over bol’s duurzaamheidsprestaties te beantwoorden. Zo vonden we de sterkste punten én de verbeteringskansen bij bol.
Op basis daarvan stelden we in 2022 een actieplan op. Samen met interne werkgroepen werden verbeteringen doorgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan meer lokale inkoop, het meten en stimuleren van diversiteit en inclusie en het uitbreiden van het interne bol trainingsaanbod.

Verificatieproces: maakt bol het in de praktijk waar?
Een laatste en essentiële stap in ieder B Corp-traject is het verificatieproces, waarin je de ingediende B Impact Assessment met bewijs onderbouwt. In 2023 werkten we in dit proces nauw samen met bol en B Lab. Benodigde documentatie werd verzameld, contacten tussen B Lab en bol gelegd, en een audit inclusief medewerkers-interviews georganiseerd. Tijdens deze audit en de interviews inspecteerden zogenaamde ‘B Lab verificatie-analisten’ de bedrijfsvoering van bol uitvoerig.
Het ripple-effect: 52.000 verkooppartners voor positieve verandering
Tot slot: de B Corp-certificering weerspiegelt niet alleen de impact van bol, maar ook die van de vele stakeholders waar bol afhankelijk van is. Zo spelen bol’s 52.000 verkooppartners op het bol platform en bol’s logistieke partners een sleutelrol in het verduurzamen van de e-commerce. Bol zet dan ook bredere duurzaamheidsinitiatieven op; zo worden producten van andere B Corps via de B Corp shop in de schijnwerpers gezet en helpen ze verkooppartners te verduurzamen via het duurzaamheidsecosysteem. Dit netwerk omvat verschillende door bol geselecteerde duurzaamheidsbureaus, waaronder The Terrace, die verkooppartners met diverse duurzaamheidsdiensten ondersteunen.
Lees hier meer over waarom wij geloven dat zowel grote als kleine bedrijven een rol te spelen hebben in de B Corp-beweging.
En hier vind je meer over ons werk binnen het duurzaamheidsecosysteem voor verkooppartners van bol.
Meer cases zien?