Green claims & meer EU-wetgeving: dit moet je weten
30 juli 2025
Deze blog is geschreven door onze communicatieadviseur, Deike Robotta.
Duurzaamheidsclaims. Onder de loep genomen.
Let's talk Green Claims Directive en meer... ja er is meer.
Je hebt het vast al gemerkt: zodra je iets zegt over duurzaamheid, kijkt iedereen mee. Green claims (of duurzaamheidsclaims) worden strenger beoordeeld dan ooit. Niet gek ook: een onderzoek van de Europese Commissie uit 2020 liet zien dat 53% van de duurzaamheidsclaims vaag of misleidend was. En 40%. Die konden helemaal niet worden onderbouwd.
Woorden als “eco-vriendelijk”, “groen”, “duurzaam” of “klimaatneutraal” hoor je zó vaak dat ze hun kracht verliezen. Voeg daar meer dan 230 (!) verschillende duurzaamheidslabels in de EU aan toe, waarvan veel niet gereguleerd zijn, en je snapt waarom consumenten sceptisch zijn. Overheden trekken aan de teugels met wetgeving.
Wat zegt de EU-wetgeving precies?
De meeste mensen kennen de Green Claims Directive (GCD) wel. Maar wist je dat er al veel langer EU-regels bestaan rond duurzaamheidsclaims? We nemen je even mee:
Unfair Commercial Practices Directive (UCPD)
Deze richtlijn bestaat al sinds 2005 (en wordt sinds 2008 gehandhaafd). De boodschap: geen vage of niet-onderbouwde duurzaamheidsclaims.
Empowering Consumers for the Green Transition Directive (ECGT)
Sinds maart 2024 is de ECGT van kracht. Vanaf september 2026 mag je geen algemene termen als “eco” of “groen” meer gebruiken, tenzij je die écht met bewijs kunt onderbouwen. Zelfbedachte of niet-gecontroleerde labels? Ook niet meer toegestaan.
Green Claims Directive (GCD)
In maart 2023 voorgesteld, met als doel: onafhankelijke verificatie van claims verplicht stellen, duidelijke regels voor labels en een verbod op misleidende termen als “klimaatneutraal” (als je dat alleen kunt aantonen met CO₂-compensatie). Update juli 2025: de onderhandelingen liggen nu even stil. De Europese Commissie bekijkt hoe ze het voorstel minder zwaar kunnen maken voor mkb-bedrijven. Misschien wordt de GCD samengevoegd met de ECGT of verschoven naar na 2027.
Do’s en don’ts voor jouw duurzaamheidscommunicatie
Do:
- Wees concreet. Zeg wat je doet en toon dat ook.
- Zorg dat je claims up-to-date en bewijsbaar zijn.
- Laat je claims onafhankelijk verifiëren (binnenkort verplicht).
- Vertel wat je al bereikt hebt én wat nog in de pijplijn zit.
- Gebruik alleen officieel goedgekeurde labels.
Don’t:
- Gooi er niet zomaar termen als “eco” of “groen” in zonder uitleg.
- Zeg niet dat je klimaatneutraal bent als je dat niet écht kunt aantonen.
- Doe geen verplichtingen voorkomen alsof je ze vrijwillig doet.
- Laat één “eco product” niet je hele merk duurzaam lijken.
Waarom is dit belangrijk voor jou?
Omdat de gevolgen groot zijn. Vage of overdreven claims kunnen leiden tot boetes, reputatieschade en verlies van vertrouwen. Maar er is meer: goede duurzaamheidscommunicatie levert ook echt iets op. Denk aan: Echte geloofwaardigheid en vertrouwen bij je klanten. Een sterkere merkpositie. Enthousiaste stakeholders die met je mee willen. En… je bouwt aan lange termijn business resilience.
Bij The Terrace willen we je niet alleen uit de gevarenzone halen. We helpen je juist om een authentieke taal te vinden rond duurzaamheid. Om je strategie tot leven te brengen. Medewerkers, leveranciers, partners en aandeelhouders te inspireren. En je eigen “why” te ontdekken, zodat je verhaal ook over vijf jaar nog klopt.
In onze blog over de 6 principes voor duurzaamheidscommunicatie lees je hoe je dat precies doet. Want zeg nou zelf: de tijd van zelfverklaarde eco-claims en “klimaatneutraal” labels is toch écht voorbij?