
Tony's: koploper in de cacaoindustrie
Crazy about chocolate, serious about sustainability
Bij Tony’s Chocolonely zijn ze serieus over chocolade en hun ambitie om het slavernijvrij te maken. Niet alleen hun eigen chocolade – álle chocolade. Als onderdeel van deze ambitie publiceren ze jaarlijks een verslag waarin ze laten zien hoe hun recept voor slavernijvrije chocolade waarde oplevert voor alle belanghebbenden. Van kleine cacaoboeren in Afrika tot aandeelhouders.
Met dit verslag verhoogt Tony’s Chocolonely de lat voor duurzaamheidsrapportage binnen de cacaoindustrie. Ze zetten zich in voor transparantie en laten zien hoe hun bedrijf een positieve impact heeft op de samenleving en het milieu.
Nieuwe normen voor duurzaamheidsrapportage
Tony’s Chocolonely publiceert zijn verslagen al jaren volgens de richtlijnen van het Global Reporting Initiative (GRI). Op die manier wil de cacaogigant andere grote chocoladebedrijven inspireren datzelfde te doen. Voor het verslag over 2016/2017 ging het bedrijf een stap verder met de ambitie om te rapporteren volgens de nieuwe normen voor duurzaamheidsrapportage. Op naar een nieuwe standaard voor de chocolade-industrie.
Interdisciplinaire samenwerking
Tegelijkertijd werkten we samen met het senior management van Tony’s om de enquête over de betrokkenheid van belanghebbenden te analyseren en te bepalen welke onderwerpen in het verslag moesten worden opgenomen.
The Terrace werkte samen met Tony’s om hun duurzaamheidsrapportage te structureren volgens de nieuwe GRI-normen, op een manier die Tony’s verhaal recht doet. Onze experts analyseerden de resultaten van de belanghebbendenenquête en werkten samen met het senior management om de relevante materiële onderwerpen te bepalen. Tijdens het schrijven van het verslag zorgden we voor congruentie met de GRI-normen en de materialiteitsmatrix, onderhielden we contact met het auditteam van PwC, en stelden we de GRI Content Index op. Deze samenwerking zorgde voor een duidelijk rapport dat voldeed aan de vereisten van Tony’s en de GRI-normen.
Inspirerend, helder en relevant
Resultaat van de samenwerking was een inspirerende editie van Tony’s jaarverslag. Helder, boeiend en relevant voor Tony’s verschillende stakeholders. Bovendien was het een van de eerste 200 verslagen ter wereld die de nieuwe GRI-normen gebruikten (en de Content Index-check van GRI met vlag en wimpel doorkwamen).
Meer cases zien?